BLOG
Giclée - digitalni tisak umjetničkih grafika
Giclée je termin izveden iz francuske riječi "la giclée", što znači, "ono što se raspršuje ili šprica". Giclee tisak započeo je 1980-ih, kada su uz digitalna skeniranja visoke rezolucije korišteni inkjet printeri s tintama arhivske kvalitete. Naziv se od tada često i široko generički koristi za bilo koji digitalni likovni print, bilo koje kvalitete tiska, što je, naravno, pogrešno i daleko od pravih činjenica.
Iako je sam Giclée vrsta inkjet printa, nisu svi inkjet printevi Giclée otisci. Najvažnija razlika je u tome da se giclee printom dobije vrhunska reprodukcija boja i proizvede kvalitetan print s dužim vijekom trajanja od standardnog stolnog inkjet pisača.
Kako bi se to postiglo, za Giclée print se koriste posebni printeri, posebne tinte i naravno, poseban papir koji po kvaliteti a niti po cijeni nisu niti blizu jeftinog printa koji se dobiva na običnim solventnim ili UV printerima.
Kako se dobiva pravi Giclée print
Za pravi kvalitetan giclee print potrebno je zadovoljiti nekoliko uvjeta, od digitalne pripreme na skenerima izrazito visoke rezolucije, posebnog papira, tinte sa posebnim pigmentima sve do određenog printera koji može postići potrebnu kvalitetu printa.
- Digitalna priprema
Da bi se likovno djelo isprintalo kao giclee, potrebno ga je skenirati u visokoj rezoluciji ne manjoj od 300 točaka po inču (DPI), što samo po sebi nije problem. Problem nastaje kad je likovno djelo veće od A4 formata, što je uglavnom slučaj za većinu likovnih djela, jer se povećanjem formata geometriski povećava i cijena uređaja za skeniranje (npr. skener za format A4 može se kupiti već za 100€, međutim, duplo veći format A3 košta preko 1.000 €., dok skener za format 50x70cm košta par tisuća eura).
Osim samog skeniranja, potrebno je na računalu kvalitetno obraditi i kalibrirati samu fotografiju za print kako bi se dobio kvalitetan ispis sa ispravnim bojama.
- Izbor papira za giclee print
Jedan od ključnih elemenata je izbor papira. Za giclee print ne može se koristiti bilo koji papir, već isključivo papir koji je arhivske kvalitete, a to su papiri koji su bez imalo kiseline i klora u sebi kako bi se sačuvali pigmenti, i koji se sastoje od 100% pamuka. Takvi papiri se uglavno izrađuju ručno. Uz ove elemente papir mora biti određene čvrstoće debljine zbog čega se često koristi papir od 250 do 300 grama po metru kvadratnom. Naravno da ovi uvjeti bitno utječu na cijenu papira koja se može kretati od 10 € za arak 50x70 cm pa na više.
Neke od uobičajenih vrsta papira su Epson serija vrhunskih papira i Moab sa svojim Somersetom i drugim profesionalnim linijama. Kod nas se najčešće koristi italijanski Fabriano ili francuski Arches.
Važno je napomenuti da se da se ovom tehnikom može printati i na slikarsko platno, što mnogi umjetnici i čine.
- Tinte i printeri za Giclée print
Obični prineri za svoj isprint koriste tinte na bazi boje koje su jeftine i pogodne za masovnu upotrebu, ali nisu kvalitetne i dugotrajne, te ne mogu postići velik raspon boja i tonova. Giclee print koristi tinte na bazi pigmenta, koje imaju vijek trajanja od preko 100 godina bez blijeđenja, i s njima je moguće reproducirati na tisuće različitih tonova, i što je najvažnije, izrazito jake i svijetle boje koje je nemoguće dobiti bilo kojom drugom tehnikom tiska, osim možda sitotiskom.
Dok obični printeri koriste uglavnom 4 osnovne boje za print (CMYK – cijan,magenta,yellow,black), printeri za vrhunski giclee print koriste 12 spremnika s tintom kako bi se dobio što veći i sofisticiraniji raspon boja na isprintu. Za to se koriste uglavno vrhunski Epson printeri velikog formata, iako se u zadnje vrijeme sve više probija i Canon sa svojim printerima.
Vrijedi li Giclee print kao umjetnička grafika ?
Naravno da giclee print nema onu istu vrijednost kao umjetničke grafike izrađene u tehnikama linoreza, bakrotiska ili originalne litografije, gdje je sam umjetnik svojim rukama napravio predložak i otisak. Međutim, promatramo li ovu tehniku kao mogućnost da dobijemo vrhunsku reprodukciju umjetnikovog originala, vlastoručno potpisanu od samog umjetnika, onda giclee print ima svoje mjesto kao likovna tehnika. Počevši od potrebne tehnologije, kvalitete materijala, samog znanja i iskustva kako bi se na kraju dobio, ne bilo kakav print, već najvjernija preslika originalnog umjetničkog djela koju nam današnja tehnologija može pružiti, onda sve ovo ima smisla.
Fadil Vejzović - giclee
Jer, koliko god pojedini umjetnik bio produktivan, nikad neće moći stvoriti dovoljno originalni djela i to po pristupačnoj cijeni za sve koji njegovu sliku žele imati na zidu. U Galeriji Luka njabolji primjer za to su giclee printevi slikara Fadila Vejzovića. Nakon profesionalnog snimanja i obrade, svi su printani na vrhunskom Epson printeru u 12 boja (mislim da je jedini takve vrste u hrvatskoj) kako bi se dobio print koji 99% identičan originalu. Naravno da bi većina od nas volila na zidu imati originalni rad, ali uzmite u obzir da je cijena takvog originala najmanje 20x veća od giclee printa.
Kolika je vrijednost i kvaliteta giclee printa govori za sebe i činjenica da danas mnogi vodeći muzeji u svijetu na zidovima muzeja imaju izložene giclee printeve, dok se originali čuvaju u sefovima pod strogo kontroliranim uvjetima.